Spekter - en digital læringsmiljøundersøkelse
Spekter er et ikke-anonymt verktøy for lærere, som brukes til å avdekke mobbing og kartlegge læringsmiljøet i en skoleklasse etter §12-3 og §12-4 i opplæringsloven.
Romsdal videregående bruker Spekter når vi ønsker å undersøke om elevene har et trygt og godt psykososialt læringsmiljø. Kontaktlærere får god informasjon til å arbeide videre med det psykososiale miljøet i klassen gjennom å lese resultatene fra undersøkelsen. Det er viktig at eleven svarer ærlig og bruker muligheten til å bli hørt når det kommer til egen trivsel på skolen.
- Ingen andre elever eller foresatte får se svarene, bare ansatte på skolen som trenger det for å oppfylle sin plikt som er hjemlet i loven.
- Kontaktlærer får informasjon om hvordan elevene har det i klassen/på skolen (forebygge).
- Vi kan også bruke spekter som verktøy til å undersøke nærmere etter §9-4 ved varsling om mobbing eller utrygt skolemiljø (undersøke).
- Elever og foresatte får ikke melding om nøyaktig tidspunkt når slike undersøkelser gjennomføres.
- Dersom resultatet av undersøkelsen viser forhold foresatte bør vite om, vil de få informasjon gjennom foresatte-samtaler eller informasjonsmøter med foresatte.
Å gjennomføre ikke- anonyme undersøkelser er hjemlet i forskrift til opplæringsloven § 20-5
Klikk her for å lese mer om spekter