Malin kjører randonee!

Jeg har snakket med Malin Indergård i 1ID1, som nylig har deltatt både i EM for juniorer (U18) og i NM- veka på Vossevangen.

Skriv ut

NM- veka i randonee ble arrangert i Myrkdalen i nærheten av Voss fra den 24-27.mars.

Malin tok en 2. plass i juniorklassen og 3. plass i seniorklassen på sprinten på lørdag. På søndag tok hun en 2. plass i «individuell junior», hvor hun brukte ca. 1 time og 45 minutt på løpet. 

I EM i randonee for junior,  som ble arrangert den 9.-13. februar i i den spanske landsbyen Vall de Boi som ligg i Catalonia i Spania, tok Malin en 6. plass i sprint, en 6. plass i individuell og 9.plass i vertikal.

Malin sier at resultatene er over all forventning, og at hun er veldig fornøyd med prestasjonene i både EM og i NM-veka.

Tekst: Eva Torsetnes   Foto: privat

De ulike øvelsene innen randonee er sprint, individuell, lagkonkurranse, stafett og vertikal.

  • Sprinten arrangeres med prolog og påfølgende heat. Løpstiden ligger på +/- 3 minutter. Man starter med å løpe oppover med ski m/feller på beina, gjerne er løypen lagt i en sikk-sakk formasjon for å skape dueller. Deretter kommer man til ett parti hvor løperne må feste skiene på sekken og løpe videre oppover. Etter noen høydemeter, skal skiene av sekk og på beina for den avsluttende motbakken, også her er gjerne tekniske momenter som vendinger og sikk-sakk formasjoner lagt inn. På toppen tas fellene av skiene, og man følger merket løype nedover inn til mål. Gjerne er det lagt inn en liten flate inn mot mål med korridorer hvor utøverne kan spurte om plasseringene. 
  • Individuell er den klassiske øvelsen hvor utøverne skal forflytte seg både opp og ned i bakken i teknisk krevende terreng. Øvelsen blir gjennomført som fellesstart, men de ulike klassene skal forsere ulikt antall høydemetre. Løperne skal klatre oppover med ski m/fell på beina. Løypen som skal følges er markert med grønne flagg. Underveis på stigningen til toppen, hvor terrenget ofte er mer teknisk/eksponert, tar utøverne skiene av beina og forankrer disse til sekken. Dette kalles for "booting" eller "ski på sekk" og er markert med gule flagg. Når flaggmarkeringene skifter fra grønn eller gul til rød, betyr det at man skal nedover igjen. Når man kommer til dette punktet, gjerne tilrettelagt som et større område/sone, tar utøverne av fellene fra skiene og spenner skoene før nedkjøringen begynner. Oppstigninger, "ski på sekk" og nedkjøring gjentas flere ganger, frem til man har akkumulert et antall høydemeter som er innenfor rammene til det internasjonale randoneeforbundet. Antall påkrevde akkumulerte høydemeter er forskjellig fra klasse til klasse. Eksempel på løypekart m/ løypeprofil ses lenger ned! 
  • Øvelsen vertikal er motbakkeløp på ski. Her konkurreres det enkelt og greit i å komme først til toppen. Vertikal går stort sett i preparert bakke og stiller mindre krav til utstyr underveis. 

Kilde: Norges skiforbund

 

Snarveier

Kontakt