Spekter – en digital læringsmiljøundersøkelse
Spekter er et ikke-anonymt verktøy for lærere, som brukes til å avdekke mobbing og kartlegge læringsmiljøet i en skoleklasse etter § 9-3A i opplæringslova.
Romsdal videregående bruker Spekter når vi ønsker å undersøke om elevene har et trygt og godt psykososialt læringsmiljø, da kontaktlærere får god informasjon til å arbeide videre med det psykososiale miljøet i klassen gjennom å lese resultatene fra undersøkelsen. Det er viktig at eleven svarer ærlig og muligheten til å bli hørt når det kommer til egen trivsel på skolen. Ingen andre elever eller foresatte får se svarene, men bare ansatte på skolen som trenger det for å oppfylle sin plikt som er hjemlet i loven.
Vi kan også bruke spekter som verktøy til å undersøke nærmere etter Opplæringslova §9A-4 ved varsling om mobbing eller utrygt skolemiljø.
Elever og foresatte får ikke melding om nøyaktig tidspunkt når slike undersøkelser gjennomføres. Dersom resultatet av undersøkelsen viser forhold foresatte bør vite om, vil de få informasjon gjennom foresatte-samtaler eller informasjonsmøter med foresatte.
Lovhjemmel
Å gjennomføre ikke- anonyme undersøkelser er hjemlet i Forskrift til Opplæringsloven §22A-5