Idrettsfag

Er du interessert i idrett og ønsker idrettslig utvikling, eller er du bare glad i å være aktiv, da er idrettsfag ved Romsdal videregående skole et godt valg.

Du lærer

• om fysisk aktivitet og trening
  • treningsledelse
  • om helse, kosthold og kroppens oppbygging
  • teoretiske fag

Du bør være

• interessert i helse og fysisk aktivitet
  • innstilt på trening hver dag

Du får

• generell studiekompetanse - du kan søke til høgskoler og universitet
  • kompetanse i idrettsfag – teori og praksis
  • varierte skoledager med mye aktivitet

Treningstilbudet

• Vi har høyt utdannede lærere/trene innenfor de fleste idretter. Vi ønsker å ha et nært samarbeid med klubb/trener for å tilrettelegge treningstilbudet på en god måte.
  • Elevene har 4 treningsøkter i uka fordelt på fagene aktivitetslære (basis, idretter, friluftsliv), toppidrett/breddeidrett og treningsledelse.

Lokaliteter

Idrettsfag disponerer Fuglsethallen, Idrettens Hus, Molde Arena og Reknesbanen. I tillegg leier vi Moldebadet, skiløyper på Skaret m.m.

Fag og timefordeling

Hvis du ønsker å vite mer om fag og timefordeling kan du sjekke ut Vilbli.no. Lenken finner du på snarveier nederst på siden.

Fellesfagene matematikk og språk

Matematikk: Vi tilbyr 1T eller 1P på vg1, og 2P eller S1 på vg2.

Fremmedspråk: Vi tilbyr tysk 1, tysk 2, fransk 2 og spansk 2 (under forutsetning at det er nok elever som velger de ulike språkgruppene).

NB! De som ikke har 2. fremmedspråk i 10. klasse, må ha språk alle tre årene, og kan dermed ikke ha toppidrett/breddeidrett på VG3.

Programfag

• Treningslære - du lærer hvordan trening påvirker kroppen. Faget gir deg mulighet til å planlegge og vurdere trening med vekt på helse og prestasjonsutvikling.
  • Idrett og samfunn - tar for seg idretten sett fra et samfunnsperspektiv.
  • Treningsledelse - gir deg kompetanse til å bli en god trener og leder.
  • Aktivitetslære - består av basistrening, friluftsliv og emnekurs innenfor ulike idretter

Valgfrie programfag

Toppidrett: Et tilbud for deg som ønsker fordypning i en valgt idrett. Skoleåret 2023-24 har vi egne toppidrettsgrupper i:

• Fotball
  • Håndball
  • Volleyball (samarbeid med Rival)
  • Basketball
  • Individuelle idretter f.eks. (ski, svømming, sykkel).

Breddeidrett: Et tilbud for deg som er glad i idrett, men som ikke ønsker å fordype deg i en bestemt idrett. Elevene vil få en innføring i mange ulike idretter som blant annet ulike ballspill, turn, kajakk, klatring, dans, spinning osv..

Bredde-friluftsliv: For deg som liker friluftsliv med blant annet sykling, klatring, toppturer på ski m.m.

Tilleggspoeng

Du kan få tilleggspoeng hvis du er på et nasjonalt nivå innen idretten din. Da må du sende inn et vedleggsskjema og dokumentasjon fra trener eller klubb som dokumenterer at du er på et nasjonalt nivå til Romsdal videregående skole. Skolen vil vurdere om du er kvalifisert for tilleggspoeng eller ikke. Søknadskjema finner du under snarveier nederst på siden.

Vil du vite mer om hvordan det er å være elev på idrettsfag?

Da bør du sjekke ut hva Niklas Ødegård, fotballspiller for Molde FK i eliteserien, sier om sine erfaringer fra tiden som elev ved Romsdal vgs. Idrettsfag. Du finner link til YouTube film under snarveier.

Snarveier

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.